Horen, zien en zwijgen

Dit keer ben ik bij de opticien. Het traject audicien heb ik net afgerond en innig tevreden luister ik naar geluiden die ik jaren niet gehoord heb. Ik kan zowaar een gesprek van elders in de zaak verstaan. Tussen twee Coronagolven in is het noodzakelijke fysieke onderhoud aan de orde. Gehoorapparaat geregeld, nu kappenbrillen aan de beurt.

Ik hoor dan wel weer veel meer, maar nog steeds niet waar het geluid vandaan komt. Er staat niemand voor mij, behalve de opticien die uiterst geconcentreerd de kappen van mijn nieuwe bril aan het bijsnijden is. Een soort permanent te dragen skibril, met ongekleurde glazen en op maat gesneden ter bescherming van kwetsbare ogen. Eén fout en je bent honderden euro’s verder. Hij heeft geen tijd voor een praatje. Links en rechts ontwaar ik ook niets, dus komen de stemmen –een man en een vrouw – van achteren.

‘Meid, je bent nog mooier dan ik dacht’, zegt de man goedmoedig met een vleugje schalksheid, nadat de vrouw een nieuwe bril op zijn neus heeft geplaatst. Het had een grapje van mijn vader kunnen zijn.
‘Ik kijk nog even achter uw oren’.
‘Daar ben ik echt wel droog, hoor’. En weer hoor ik mijn vader.

Bij de uitgang blijven de twee nog even staan praten en krijg ik ze in het vizier. De man, een vlezig hoofd met diepe groeven, een neus die ooit als mopsneus begonnen was maar een eigen leven was gaan leiden, dun achterovergekamd haar en een windjack van een even onbestemde kleur, doet zijn verhaal. Had hij eindelijk zijn pensioen, belemmerde een mislukte laserbehandeling zijn geluk. Maar in deze zaak heeft hij weer een portie levensvreugd teruggekregen. Zij, een en al lach, blij dat ze heeft kunnen helpen.

Ik zeg nog even niets, maar mijn bril nadert voltooiing. Klaar! De bril past perfect en langzaam maar zeker verspreidt een brede grijns zich over het opgeluchte gezicht van de vakman. Wie zegt dat klantvriendelijkheid niet meer bestaat?

11 gedachten over “Horen, zien en zwijgen”

  1. Ja José, we worden ouder en dat gaat met aanpassingen gepaard. Leve de moderne tijd met alle apparaten! Gelukkig dat ze bestaan, maar het zijn maar hulpmiddelen. Juist het gehoorapparaat lost niet alle gehoor problemen op, heb ik gemerkt. In grotere gezelschappen vind ik het teveel lawaai en dat is zeer vermoeiend. Maar ja er is nu een lockdown dus ook geen gerote gezelschappen, jammer maar wel rustig! Groeten!

  2. Het drong ineens tot me door José; als je schrijft ben je de ogen en oren van de lezer. Fijn dat je zo goed geholpen bent! Wij hebben er ook baat bij😉
    De grapjes hadden ook van mijn schoonvader kunnen komen, ik zat weer even in het verleden.

  3. Voor mij als Hoorcoach heerlijk om te lezen dat iemand weer allerlei geluiden opnieuw hoort met een passend hoortoestel en natuurlijk ook goed zien met een passende bril. Tja dat geen richting kunnen horen blijft lastig. Maar je doet het zo goed. Goed om je heen kijken of je iets spot.

    1. Het doet ook goed te weten dat er mensen zijn die met jou mee denken wat voor jou de beste oplossing is.
      Ik ben iedere keer weer blij als ik zie dat ook de deskundige tevreden is over de oplossing. Het is een heerlijke wisselwerking

  4. Klantvriendelijkheid in het westen des lands, voorwaar een groot pluspunt. Hier in het oosten hebben we ze ook, opticiens waar het goed toeven is. Maar het is altijd afwachten waar het op uitdraait. Complimenten José.

  5. Hoi José,
    Wat een heerlijke beschrijvingen zet je weer neer. Ik kan dit alleen masr met een lach lezen. Dank je wel.
    Groeten Tonny

  6. Wat fijn dat je weer goed kan horen. Op naar een nieuw theaterseizoen.
    En dat mooie van klantvriendelijkheid: wij komen nog steeds ( al zeker 35 jaar) bij onze opticien in Oegstgeest ’ Brakenhof’ 👍 , het zit hem vast in dat metier die vakkundigheid/ vriendelijkheid
    Heel leuk om je column weer te lezen,

  7. José je columns zijn altijd verrassend! En de titel is steeds weer inventief. Fijn!, een groet van Tineke uit het verre Nijmegen.

  8. Leuk verhaal José, je schrijft het zo mooi net of ik er bij ben! Jazeker er bestaan nog mensen die klantvriendelijk zijn en graag helpen en blij zijn met hun vak en dat het lukt! Groet Hilda

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.